8 tips till en bättre och djupare sömn

Du vill sova bättre och känna dig mer utvilad när du vaknar! Kanske har du svårt att somna eller vaknar och känner dig orolig på natten? Här får du tipsen som kommer att göra att du sover bättre och djupare vilket ger dig mer energi under dagen.

Ja, det finns faktiskt några enkla knep du kan ta till för att få djupare sömn och mer energi under dagtid. Det handlar om att stödja kroppens biologiska rytm och hjälpa kroppen på traven att producera hormoner som är viktiga för en god och djup natts sömn.

Flera av kroppens system är beroende av en normal dygnsrytm för att fungera normalt. Det vill säga att dagsljus och mörker har en direkt påverkan på sömn, avföringsmönster, aptit, humör och ditt generella mående.

Ett viktigt hormon att lägga på minnet är melatonin– som främjar djup sömn. Kroppen producerar melatonin från aminosyran tryptofan och med hjälp av vissa näringsämnen och mörker. Det gäller bland annat B6, niacin, folsyra, zink och magnesium.

En av de faktorer som stör vår melatoninproduktion och därmed vårt sömnmönster allra mest är exponeringen för blått ljus från gatulyktor, telefon, tablets och led lampor i hemmet. Eftersom det blåa ljuset påminner om dagsljus så luras hjärnan att inte producera melatonin som den normalt bör göra när det blir mörkt om eftermiddag/kväll.

När melatoninproduktionen undertrycks så ökar kortisol vilket ger oss sämre och ytligare sömn, fler uppvakningar, trögare morgonstart och ett en risk att känna oss mer stressade och mindre balanserade dagtid.

8 tips till en bättre och djupare söm

1. Aktivera "Night Shift" (apple) eller ladda ner en app som minskar blått ljus på alla dina skärmar, använd detta filter under dygnets mörka timmar.

2. Stäng ute all ljusförorening med sovmask när du vilar, mediterar eller sover. Om du bor där du får inträngande ljus från gatulyktor är det extra viktigt att du använder mörkläggningsgardiner eller sovmask för att stänga ute allt blått ljus.

 3. Starta dagen med att ta 15 minuter utomhus med solljus i ögonen. De 15 första minuterna med dagsljus i ögonen kommer att kunna göra en stor skillnad på din sömnkvalitet.

4. Vi rekommenderar ett tillskott av magnesium när du upplever ytlig sömn, kramper och rastlösa ben, ömma muskler och spänd kropp. Magnesium bidrar till ett normalt nervsystem och en normal muskelfunktion. Magnesiumcitrat

Många väljer också att smörja sig med magnesiumlotion innan sänggående för att lindra spända muskler och oroligheter i benen.

5. Tryptofan är den aminosyra som kroppen använder för att producera melatonin och signalsubstansen serotonin i kroppen. Serotonin är känd för att bidra till mentalt välbefinnande och ro. Tryptofan finns i naturligt höga mängder i pumpafröprotein. Pumpafröprotein har en härlig nötaktig smak och kan lätt blandas i en smoothie och smakar fantastiskt tillsammans med Collagen Chocolate i ett glas med havredryck.

6. Kroppen behöver B vitaminer för att reglera aminosyran tryptofan vilket hjälper med att producera melatonin. Särskilt B6, niacin och Folat är viktiga. B complex från Plantforce är ett veganskt och lättupptagligt B vitamin komplex men B vitaminer som bidrar till ett normalt nervsystem och reglerar hormonproduktionen i kroppen.

7. Omvandlingen av tryptofan till serotonin (och senare melatonin) kräver insulin. Om du har svårt att sova och äter få kolhydrater så kan det vara en god idé att lägga till kolhydrater till ditt sista mål mat om dagen. En smoothie gjord på banan, kollagen och pumpafröprotein på kvällen kan också gynna sömnen.

8. Välj en kudde som ökar din sömnkvalitet. Save My Face kudden ger en bättre sovställning där särskilt nack- och axelsmärta lindras. Andningen förbättras och sömnen effektiviseras. Kudden minskar även problem med oren hud då huden får lov att andas natten igenom.



Hitta alla våra produkter som främjar en bra och djup sömn här