Ät din solkräm

Skydda huden från insidan

Nu ska du få se vad du ska äta för att skydda din hud från sommarsolen - från insidan.

Ät din solkräm

För att skydda huden optimalt genom en förhoppningsvis varm och solig sommar har jag gjort en guide till dig med ett antal livsmedel som du kan fokusera på att äta lite extra utav. Som tur är så handlar det om goda livsmedel som är bra för mycket annat i kroppen. Och när jag säger "ät din solkräm" menar jag det faktiskt ;-) Läs med för att ta reda på varför.

Allt med c-vitamin

C-vitamin är särskilt bra för att stärka immunförsvaret. Intag av vitamin C hjälper till att öka kroppens kollagenproduktion. Förutom att det är en viktigt vitamin så förbättras även hudens struktur och skyddar den mot rynkor och skador från solen. Frukter som citron, apelsin, druvor, kiwi, acerola, granatäpplen, guava, camu camu, nypon, broccoli, blomkål etc. är alla rika på vitamin C.

Ät massor av antioxidanter

Antioxidanter skyddar huden mot solbränna. En frisk och välfodrad hud tål mer sol utan att brännas. Ändå är det alltid en bra idé att vänja huden långsamt till solens strålar. På detta sätt bildas mer skyddande pigment (melamin) i huden. Ett av mirakelmedlen i sommarsolen är aloe vera juice, som även finns färdig att dricka. Aloe vera har en föryngrande effekt på insidan av huden och bidrar med antioxidanter till din hud. Antioxidanten, lykopen, skyddar också huden. Speciellt uppvärmda tomater innehåller stora mängder lykopen. Men vattenmelon och grapefrukt innehåller också lykopen. En annan antioxidant som skyddar huden är lutein. Lutein finns bl.a. spenat, broccoli, avokado och blåbär. Blåbär ger dig ocskå ett skydd från insidan av huden, eftersom de är rika på antioxidanter. Blåbär har ett högt innehåll av vitamin A och C och är på alla sätt geniala för din hud. Det förhindrar rynkor, ökar hudens kollagenproduktion och hudens elasticitet.

Frukt och grönt i råa mängder

Huden behöver god näring så att den kan fungera som en barriär mot t.ex. solen som kan skålla eller bara få huden att se trött och sliten ut. Med en bra fuktighetskräm och en bra solkräm med ett naturligt filter kommer du långt, men det är lika viktigt att ta hand om huden inifrån. Och du kan göra det genom att massor av frukt och grönsaker. De innehåller ämnen med egenskaper som kan strama åt huden, skydda huden från solens skadliga strålar och till och med ge färg.

Använd morötter som solskydd

De flesta av oss gillar att njuta av solen på sommaren och låta den ge oss en fin gyllene ton. Och den bruna färgen kan faktiskt göra mer nytta än att bara se vacker ut. Färgen fungerar också som en försvarsmekanism mot solens UV-strålar. Från insidan är det viktigt att äta frukt och grönsaker med så kallade karotenoider. Karotenoiderna är en grupp växtfärger, och de finns i mer än 600 sorter, varav den mest kända är troligen betakaroten. Karotenoiderna ger frukten och grönsakerna de vackra röda, gröna, gula och orange färgerna. Dessa växtbaserade ämnen hjälper till att förhindra solbränna och hjälper till att ge huden en jämn färg som varar längre. Betakaroten, som bl.a. finns i morötter, skyddar huden genom att öka bildningen av melanin, som faktiskt är den bruna färgen. Ju mer melanin desto brunare är huden och desto bättre skydd mot solens UV-strålar. Andra grönsaker med många betakarotener och karotenoider är paprika (gul, röd), broccoli, spenat, grönkål, pumpa, aprikoser, mango, sötpotatis, tomater, grapefrukt (rosa), avokado och vattenmelon, mango och aprikoser. Forskning tyder på att om du äter mycket mat som innehåller betakaroten kan du påverka din hudfärg. Så du kan enkelt få en solbrun tint året runt. PS: Om du vill "dricka din solkräm", kolla in detta juice recept med massor av gyllene rötter.

Bra fettsyror

Omega 3-fettsyror från fisk, linfrön, chiafrön, oliver och hampafrön hjälper också till att skydda huden - och inte bara från solen. Även mot uttorkning. Mandlar som är rika på hudens "favorit vitamin" - nämligen vitamin E - hjälper också till att skydda huden. Du kan också smörja huden med kokosolja. Det har lite solskydd i sig och många bra fettsyror. Men använd inte kokosolja som solskydd om du ska vara i solen länge. Det skyddar inte tillräckligt.

Vatten – glöm inte det

Som tur är så är det lättare på sommaren när det är varmt. Vi måste dricka mycket vatten. En välhydrerad hud och kropp är mer motståndskraftig - även mot solens strålar. Gör ditt vatten mer spännande med t.ex. citron, gurka och mynta blad. Oavsett hur mycket "solskydd" du äter, rekommenderar vi alltid att du använder en högkvalitativ solskyddskärm med ett naturligt solfilter.