6 vitaminer och mineraler som ditt hår älskar

Sunt och glansfullt hår

De flesta drömmer om ett sunt och glansfullt hår. Här kan du se vilka vitaminer och mineraler som ditt hår är extra glad för.

5 vitaminer och mineraler som ditt hår älskar

Om du önskar ett långt och glänsande hår finns det mycket du kan göra själv. Nedan kan du se vilka vitaminer och mineraler som är särskilt viktiga för en sund hårväxt. Kom bara ihåg att vitaminer och mineraler inte gör jobbet ensam. Skarpa hårprodukter och våldsam hårborstning är en daglig utmaning för ditt hår. Därför rekommenderar vi skonsamma hårprodukter och en hårborste som inte sliter på håret men.

Nu kommer tips på vitaminer och mineraler som hjälper håret på väg.

Kollagen

En stor del av ditt hår består av kollagen. Därför är det viktigt att det finns tillräckligt med kollagen i din kropp för att bygga friska, starka och kraftfulla hårstrån. Kollagen är också viktigt för bildandet av nya hårsäckar. Om du är en av dem som vill ha starkare, friskare och mer glansfullt hår, rekommenderar vi att du tar ett tillskott av kollagen. Du kan se vårt hållbara kollagen, som vi varit med att utveckla här

PS! Kollagen är också ett genialt tillskott för hud, bindväv, naglar, ben etc. Läs frågor och svar om kollagen här

C-vitamin

De flesta av oss känner kanske bäst C -vitamin som et tillskott för att stärka vårt immunsystem. Men i själva verket hjälper C -vitamin också kroppen att producera kollagen, vilket är ett viktigt protein för friskt hår, hud och naglar. C -vitamin är också en kraftfull antioxidant som bekämpar fria radikaler i kroppen. Fria radikaler kan också skada ditt hår och göra det svagare. Om du vill ha en boost av C -vitamin, är färskpressad juice med t.ex. citrusfrukter, broccoli, persilja och grönkål bra. Och kom också ihåg till exempel nypon, som är fulla av c -vitamin och som du enkelt kan använda i smoothies.

B-vitaminer

Det finns åtta B -vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) och de är alla viktiga för en sund celltillväxt. B -vitaminer påverkar vår energi, ämnesomsättning, nerver, muskler och i synnerhet vårt hår, hud och naglar. Och B12 är särskilt viktigt för håret. Många får för lite av en eller flera av de åtta b-vitaminerna, så det kan vara en bra idé att ta ett b-vitamintillskott. Vitamin B är ett vattenlösligt vitamin och utsöndras därmed via urinen istället för att ackumuleras i kroppen. Speciellt B7, som också kallas biotin, är viktigt om du vill ha längre och friskare hår. Biotin finns i t.ex. avokado, ägg, lax och jordnötssmör. De livsmedel som vanligtvis innehåller vitamin B är fullkorn, kött, mejeriprodukter, baljväxter, ägg, kyckling och fisk. På samma sätt är niacin (B3) ett mycket omtalat vitamin just nu på grund av dess anti-aging egenskaper. Niacin främjar en sund hårväxt, och om du får för lite niacin är risken större att ditt hår blir trist, livlöst och lätt går sönder. Livsmedel som innehåller niacin är kalkon, kycklingbröst, tonfisk, svamp och avokado.

E-vitamin

E -vitamin är en antioxidant som reparerar och bygger hud- och hårceller. Därför är E -vitamin viktigt för en sund hårväxt. Du hittar E -vitamin bland annat i mandel, frön, avokado och broccoli. E -vitamin kan också användas på utsidan av huden och stimulerar blodcirkulationen och syresättningen i hårsäckarna, vilket i sin tur ger ett friskare hår växer lättare.

Magnesium

Många får för lite magnesium och de flesta kommer att dra nytta av ett tillskott. Magnesium är ett supermineral som är involverat i mer än 300 viktiga processer i kroppen. Därför är det viktigt att vi får nog. Dessvärre är det inte alla som får det vilket blir en utmaning då magnesium också stöder ett normalt hälsosamt nervsystem och muskelfunktion, har en lugnande effekt och ger god sömn samt hjälper till att bibehålla benhälsan och tänder. Magnesium är samtidigt viktigt för hudens förmåga att reparera sig själv. I västvärlden lever vi i allmänhet en livsstil som rånar kroppen av magnesium. Kaffe, socker, alkohol och stress är bland de skyldiga magnesiumrånare (och andra mineraler), från kroppen - och andra mineraler - från kroppen. Många forskare tror att en stor del av befolkningen lider av magnesiumbrist, till följd av ensidig kost och magnesiumfattiga gödningsmedel i jorden. Bladgrönt, mörk choklad, avokado, nötter, baljväxter, korn, frön, bananer och fet fisk är bra källor till magnesium. Se vilka magnesiumtillskott vi rekommenderar här

Zink

Zink är viktigt för att vi ska kunna producera keratin, vilket är avgörande för friskt hår. Om du inte får tillräckligt med zink blir håret torrt och trist. Zink är också ett av de mineraler som många får för lite av. Zink finns i pumpafrön, kikärter, spenat, kött, skaldjur, varifrån vi tar upp det lättast. Men du kan också få det från mejeriprodukter, frön och fullkorn.