5 expertråd till finare hud

Här kommer 5 expertbaserade råd som ger dig svaret på hur du får finare hud med minskade fina linjer och orenheter. Råden är baserade på råd från experter inom holistisk hudvård samt näringsterapi. Jag har använt råden för att bekämpa mina egna tidigare hudproblem samt på mina klienter under åren.


Huden är kroppens största organ och samtidigt ett avgiftningsorgan. Därför är det inte endast av “skönhetsskäl” jag väljer att prata om huden men huden är minst sagt viktig för kroppens allmänna hälsa. Om inte annat så kan du genom att studera huden, lära dig mycket om vad som sker på insidan av kroppen.

Som avgiftningsorgan ska huden hela tiden transportera avfallsämnen från kroppen genom svett. Cellerna i huden är precis som hela kroppen i behov av bl.a vatten för att fungera optimalt. Det är också därför man säger att det är viktigt att dricka mycket vatten om man vill hålla huden ren.

Stimulera hudens avgiftning med torrborstning

#1 Råd nummer ett är därför att tänka på att få mycket vätska under dagen. Inte bara från rent vatten men även i vätskerika grönsaker, frukter och bär.

Bonusen med att äta massor av grönsaker och bär är också att du samtidigt får massor av antioxidanter som ju är viktiga för att neutralisera fria radikaler i huden. Fria radikaler är i sig inte något onaturligt men ett resultat av avgiftningen i kroppen, det är fria radikaler i för stor  mängd som har en negativ effekt. Ökad mängd fria radikaler uppstår vid dålig kosthållning, rökning, sol och för lite sömn osv.


#2 Råd nummer två är därför att tänka på att få rikligt med antioxidanter i kosten.

Antioxidanter kan även fås genom kosttillskott där en av de kraftfullaste antioxidanterna är C vitamin. En stor daglig dos C vitamin har gjort riktigt stor skillnad på min egen hud och de klienter jag arbetat med. C vitamin är också viktig i bildandet av kollagen som är hudens primära beståndsdel. När kollagen minskar med bl.a ålder eller för mycket solning så blir huden slapp och lättare rynkig. Idag är det så mycket forskning som visar att kollagen har en effekt i att minska fina linjer och rynkor att vi som säljer kollagen faktiskt får lov att sälja det med detta som ett godkänt hälsopåstående.
Kollagen tillsammans med C vitamin minskar fina linjer och rynkor. De flesta märker stor skillnad på huden när de tagit kollagen i 8 veckor.

 

#3 Mitt tredje råd är därför att ta tillskott av C vitamin och kollagen.

Läs frågor och svar om kollagen här

Om du någonsin varit till en näringsterapeut eller holistisk hudterapeut så har du kanske hört att huden är tarmens spegel. Det kan vara svårt att förstå men om du skulle ta hela tarmens slemhinna och veckla ut den så får du en yta lika stor som en fotbolls plan. Det är otroligt viktigt att tänka på vad man stoppar i sig om man vill öka potentialen till en frisk och strålande hud. Det kan vara svårt att veta vad man äter som kan trigga inflammation i tarmen eftersom symtom kan vara diffusa. Det handlar därför om att experimentera och kanske utesluta vissa livsmedel under en period för att se om det har en effekt på huden. Du har exempelvis säkert hört att man ska undvika att äta choklad om man har dålig hud. Men saken är den att det kanske inte nödvändigtvis är själva chokladen som ger oren hud men sockret som chokladen innehåller. Socker och mejeriprodukter är därför de första som ryker ur kosten om man vill söka rotorsaken bakom hudproblem. I vissa tillfällen orsakar även gluten dålig hud. Målet med att arbeta med tarmen är att man vill “läka” eventuell skadad tarmslemhinna som kan släppa igenom “inflammationstriggare.”

#4 Mitt fjärde råd är därför att testa att utesluta mejeriprodukter, socker och ev. Gluten i en period

Mitt sista råd är egentligen två råd i ett. Vi vet att dålig sömn ger en trött kropp och trött hud men även bidrar till ökad stress. Både stress och sömnbrist påverkar huden otroligt negativt och därför är mitt femte och sista råd:

För fem steg till en hälsosam och strålande hud  eller så skyddar du huden mot Blue Light strålar

#5 att arbeta med sömn och stressreduktion för att låta huden regenerera och göra det arbete som den är bäst till.

När du följer ovan råd så kommer du med störst sannolikhet att märka en skillnad på din hud inom 4-8 veckor.