10 tips som hjälper dig att hantera julstress och bevara glöden

Jul med glöd och mindre julstress

Jultraditioner är inte precis skönhetsfrämjande. Tvärtom. Därför får du här mina 10 bästa skönhetstips som hjälper med att hantera julstress och bidrar till en skön gudinne glöd  ;-)

10 skönhetstips till julen

De flesta jultraditioner är knappast något som främjar vår skönhet – varken inuti eller på ytan. Som tur är finns det mycket vi kan göra själva för att hantera julstress och därmed känna oss vackrare och fulla av glöd. Här får du 10 bud – och många av dem är till och med gratis :-)

1) Enkla övningar

Hitta 5 enkla övningar som du kan göra på morgonen – eller när du har en lucka i julprogrammet. Yoga kan vara ett supereffektivt sätt för att ta oss från huvudet och ner i kroppen. Och kroppen vet alltid vad som är bäst för oss. Därför är det smart att öva sig på att vara mer i kroppen, speciellt i en tid då vi ofta utmanas med deadlines, att göra-listor och olika frestelser . Och du behöver inte kunna stå på huvudet eller andra avancerade yogaövningar. Det enkla är ofta lika så effektivt.


2) Ät en grapefrukt varje dag

Speciellt under jultider kan det vara en superbra idé att äta en grapefrukt varje dag. Grapefrukt verkar balanserande på kroppens insulinnivåer och ämnesomsättning. Frukten innehåller enzymet bromelain, som är både antiinflammatoriskt och viktigt för hudens utrensning. Bromelain har också visat att kunna minska celluliter. Grape är rikt på C vitamin som dels är en stark antioxidant men även viktig för bildandet av kollagen i huden. Sist men inte minst så smakar det bara jättegott!

3) Ät mer levande mat

Endast den bästa näringen är bra nog för dig! Så avstå mat som skadar din kropp, din energi och din karisma. Livsmedel som har lång hållbarhet kommer ofta i färgglada förpackningar och burkar med lång ingredienslista. E-nummer, konserveringsmedel, färgämnen och hydrogenerade oljor gör inget gott i din kropp. Köp riktiga råvaror istället. Mycket levande mat såsom frukt och grönsaker som innehåller massor av näring. När du är välnärd får du vackrare hud, klarare ögon och överlag mer glöd. Ditt inre tillstånd speglas ju i det yttre. För inspiration till näringsrik och supergod mat, ta en kik i vår receptbank

4) Sömn

Sov som gudinnor sover – nämligen minst 7-8 timmar om dygnet och gärna från kl. 22 - 06, då din fysiska återhämtning är bäst från kl. 22 till 02 och den psykologiska återhämtningen mellan 02 och 06. God sömn är avgörande för din hälsa, din hormonbalans, ditt nervsystem och ditt drive på alla nivåer etc. Tyvärr underskattas ofta effekten och betydelsen av sömn. Kanske som en följd av den tid vi lever i, där många av oss tycker att dygnet har för få timmar. Det är lätt att kapa några timmars sömn och på så sätt få några extra timmar vakentid. Men det är en riktigt dålig strategi. För lite sömn påverkar också din vikt – eftersom din kropp är smart. När du är trött och utmattad är det bara naturligt att din kropp ropar efter mer energi. När du sover för lite är din kropp faktiskt i en nödsituation och skriker efter mer energi för att orka och det ska vara NU! Därför kan det hända att du längtar efter mer sött och snabba kolhydrater när du är trött och utmattad. Så bara genom att gå och lägga dig i tid kan du få många av dina cravings att försvinna. Förbättra din sömn och djupsömn ytterligare med en sovmask. Jag älskar min som du hittar här

5) Drick mycket vätska

Och här tänker jag inte på kaffe, läsk och alkohol. Men ganska vanligt vatten. Eventuellt med lite citron i. Det är inte bara viktigt för glöden i din hud, det är också viktigt för dina organs förmåga att avgifta kroppen. Den har nog lite att 'jobba' med i december ;-) Din vätskebalans spelar också en avgörande roll för din energinivå. Om din vätskebalans sjunker med bara 2 %, sjunker din energinivå med upp till 20 % (!) En trött kropp under jul upplever mer stress än en kropp full av energi.

6) Torrborstning ger energi och välbehag

Om du aldrig har hört talas om torrborstning har du hamnat på rätt plats. Jag är galen i torrborstning. Torrborsten är möjligtvis ett av mina bästa skönhetstips för huden, både på kroppen och i ansiktet. Att använda en jonkroppsborste i 2-4 minuter dagligen aktiverar ditt lymfsystem och ökar din energi. Borstarna är även effektiva mot celluliter eftersom det påskyndar blodflödet i fettcellerna som ger bucklor i din hud, speciellt på låren, rumpan och magen. Varför behöver du torrborsta? Vi omger oss med för många positiva joner – bl.a. från föroreningar och från elektromagnetisk strålning. Det är en utmaning för kroppen eftersom de positiva jonerna tar vår energi och dränerar kroppens immunförsvar. Med en jonborste laddar du ut kroppen varje gång du använder den och neutraliserar därmed alla positiva joner. Dessutom är alla stunder som du viger till dig själv och ditt välmående viktiga för att minska stress. Prova torrborstning - och känn skillnaden själv!

7) Minska kaffe som gör dig gammal snabbare

Ok, kanske en lite jobbig rubrik... Det är ju som sådant inget fel på kaffebönor. Problemet är snarare hur vi använder kaffet. Eller rättare sagt: Hur vi missbrukar kaffe. För det mesta är kaffedrickande en daglig rutin, en vana vi inte riktigt kan bryta oss ur. Att vakna, att få energi, att ta sig igenom dagen. Vissa måste ha en kaffe till fikamyset och gärna flera gånger om dagen. Om du har svårt att vakna till liv på morgonen, kanske det beror på att du inte får tillräckligt med sömn? Koffein dränerar din kropp på energi eftersom din kropp går in i ett kamp/flygtillstånd, vilket får dina binjurar att producera stresshormoner. Vi är gjorda för att hantera kortvarig stress, men om vi dricker oss till "stress" morgon, middag och kväll har det en mycket negativ effekt på din hälsa. Fundera över vilka alternativ till kaffe som fungerar för dig. Mina favoriter är varmt vatten med ingefära och lakrits eller varm kakao.


8) Njutning och avslappning

Njutning och avslappning är ett annat superbra skönhetstips som samtidigt får ditt stressystem att återfå balans. Det är inte mycket som slår känslan av att ta hand om sig själv ordentligt. Gör en liten lista med 5 saker du gillar att skämma bort dig själv med. Mina egna favoriter är vinterbad, yoga, andningsteknik och vår kroppsborstning. Vi måste NJUTA mer än vad vi gör. Vi kan faktiskt bara få för lite njutning. Vet du varför? För njutning är en sann stressmotståndare, vilket bl.a. är det som får oss att åldras alldeles för fort. Njutning och avslappning är även superviktigt för viktminskning – eftersom njutning producerar hormoner som hämmar stress som skapar hormonkaos som kan göra dig tjock. När du ger dig själv näring och njutning får du tankat upp kroppen sådan att du lättare kan motstå stress.

9) Meditera mera ;-) …

Det finns nog inget som främjar skönhet mer än närvaro och kontakt med sig själv. En dagligt meditation på 15 minuter kan göra underverk med din karisma och energi. Välj att fokusera på lätthet, flow, kärlek till dig själv och annat liv samt tacksamhet för det du har just nu.


10) Sunda fettsyror

Din kropp - och i synnerhet din hud - kommer att älska dig för att du äter fler hälsosamma fettsyror. Och på julen är det ofta lätt att få i sig fett från mandlar och valnötter. Välj de källor som inte badar i socker. En sidofördel är att när vi får i oss massor av hälsosamma fettsyror är det mindre troligt att vi längtar efter de dåliga. Om du dricker färskpressad juice eller smoothies, använd till exempel linfröolja i dem. Det hjälper att balansera ditt blodsocker och du kommer automatiskt att kräva färre snabba kolhydrater, som socker. Detsamma gäller för protein. Ta en proteinshake av god kvalitet. Det är nästan en garanti för mindre sug efter sötsaker.

BONUSTIPS! Ät rå choklad varje dag

När vi känner oss lyckliga syns det på vår karisma. Och den känslan kan vi lätt hjälpa på vägen. Bland annat genom att äta choklad. Choklad gör dig glad. Många kvinnor kommer förmodligen helt att hålla med om detta – och forskningen backar till och med upp det. Men det ska helst vara rå kakao – eftersom den innehåller mest näringsämnen och de speciella alkaloider som ger kakaon dess underbara effekt. Man skulle nästan kunna kalla kakao för naturens lyckopiller. Kakao innehåller aminosyran tryptofan, som är nödvändig för bildandet av signalsubstansen serotonin. Serotonin främjar lyckokänslan och motverkar depression. Kakao innehåller även signalsubstansen dopamin som också ger en lyckokänsla. Så varför inte utnyttja det faktum att något så gott enkelt också påverkar våra känslor positivt. Så naturen har varit lite extra genial. Och att man även kan använda den som ersättning för socker och andra snabba kolhydrater är genialt. Socker åldrar din kropp, vilket gör dig stel, uppsvälld, rynkig och tjock. Och du förtjänar så mycket bättre! En liten varning: Konsumtion av rå kakao kan orsaka ett uppsving i humöret, okontrollerbara glädjeutbrott och en extatisk känsla av lycka och välbefinnande. Förtärs på egen risk ;-) Se vårt utbud av raw choklad här